Prijevare na internetu - kako ih spriječiti, savjeti policije

Slika /PU_KZ/Vijesti 2019/A1Računalna prijevara.jpg

Internet globalni fenomen u komunikaciji-mjesto za razne vrste prijevara.

Podsjećamo naše građane na jednostavne korake koji se mogu poduzeti radi zaštite vlastitih osobnih, financijskih i poslovnih podataka.
Internet je postao vrlo privlačan za kibernetičke kriminalce. Napadači se koriste vrlo profinjenim trikovima i obećanjima kako bi od vas izvukli novac ili vrijedne financijske informacije. Kako je najučinkovitija obrana od društvenog inženjeringa obrazovanje potencijalnih žrtava, podizanje svijesti javnosti o ovom fenomenu u kriminalu provodilo se komunikacijskom kampanjom putem kanala društvenih medija i nacionalnih policijskih službi, bankovnih udruženja i financijskih ustanova.

Upozoravamo na tzv. CEO ili direktorske prijevare koje su u posljednje vrijeme jedan od najčešćih oblika internetskih prijevara. Tu se radi o načinu prijevare u kojoj počinitelj zaposleniku ovlaštenom za izvršavanje plaćanja pošalje e-mail u kojem se predstavlja kao njegov nadređeni i navodi ga na plaćanje lažne fakture ili neovlašteni prijenos sredstava s računa tvrtke. U velikom broju slučajeva počinitelji su iz dalekih i afričkih zemalja koje su zemlje podrijetla internetskih prijevara te s poboljšanjem računalne infrastrukture u ovim zemljama javljaju se i novi, sve kreativniji i uvjerljiviji, oblici internetskih prijevara. U ovim slučajevima puno je teže doći do počinitelja zbog otežane razmjene podataka sa policijskim službama tih zemalja dok je razmjena podataka sa zemljama EU putem EUROPOL-a i više nego dobra. 

U nastavku navodimo sedam najčešćih oblika internetskih prijevara:
·         CEO ili direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa. (u pravilu počinitelji šalju e-mail s adrese koja je jako slična pravoj e-mail adresi, razlika je samo u jednom slovu i sl.)
·         Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
·         Krađa identiteta navođenjem lažne poveznice putem lažne e-pošte, sms poruka ili lažnih telefonskih poziva prevaranata koji vas prijevarom vas navode da podijelite s njima svoje osobne, financijske ili sigurnosne informacije.
·         Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
·         Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
·         Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.
·         Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja … ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.)

Također možemo istaknuti da je zbog načina počinjenja i činjenice da su počinitelji najčešće izvan Hrvatske, najbolja je zaštita prevencija, odnosno da građani ne nasjedaju na ponude koje zvuče predobro da bi bile istinite jer u najvećem broju slučajeva one to i jesu. Počinitelji pokušavaju na brojne načine doći do osobnih podataka građana kako bi ih kasnije zlouporabili radi stjecanja određene koristi ili ih navode na plaćanje određenih sredstava do kojih je kasnije vrlo teško doći.

Savjeti:
- dobro pazite na osobne podatke,
- koristite dovoljno jake lozinke te na različitim internet stranicama i društvenim mrežama ne koristite iste lozinke,
- dobro razmislite kakve podatke dijelite putem društvenih mreža,
- on-line plaćanja radite samo preko sigurnih internet stranica (https: protokol) i koristeći sigurne načine povezivanja na Internet (javne WIFI mreže mogu biti rizične),
- svaku sumnju u vezi vašeg on-line računa odmah prijavite banci,
- ako zaprimite sumnjive e-mail-ove nikako ne otvarajte privitke jer se u privitku najčešće nalazi malwar koji nakon otvaranja privitka zarazi računalo,
- na računalima instalirajte adekvatnu zaštitu od virusa, malware-a, spyware-a i slično,
- ne prijavljuju sa svojim korisničkim podacima na tuđa računala i mobitele, odnosno na računala koja koristi više osoba i slično, a kad se prijavljujete vodite brigu da im druge osobe ne vide lozinku i slično,
- pokušaj prijevare prijavite policiji čak i ako niste postali žrtva.

Građani bi također trebali paziti prilikom on-line kupovine kako ne bi postali žrtve kaznenog djela. Treba istaknuti i da zaposlenici banaka ako kontaktiraju klijente telefonom ili elektroničkom poštom NIKAD ih tim putem ne traže osobne podatke, podatke o PIN-u i slično. U slučaju da se to dogodi klijent ne smije dati takve podatke već odmah takav pokušaj prijaviti banci i policiji. 

Ovom prilikom želimo građane još jednom podsjetiti i na ostale najčešće financijske online prijevare i kako se od njih zaštititi, kao što je nekoliko načina krađa identiteta, odnosno Vishing - Krađa identiteta pozivom, Phising - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte i Smishing - Krađa identiteta SMS-om.
Prikupljati vaše financijske i osobne informacije prevaranti mogu i putem krivotvorenih mrežnih stranica banaka, a otuđiti osobne podatke kroz kanale društvenih medija.
Kad naiđete na izvrsnu ponudu i mislite da ste na tragu pametnog ulaganja, prije uplate novca sjetite se da se može raditi i o investicijskim prijevarama tj. prijevarama u online kupovini.
Nisu sigurni niti oni u potrazi za romantičnom vezom na mrežnim stranicama za upoznavanje, već im prijete romantične prijevare. Neka se prevareni ne osjećaju neugodno, događa se češće nego što misle. Potrebno je odmah prekinuti s kontaktom i prijaviti sve policiji.
Također je učestala pojava telefonskih poziva iz stranih zemalja, te savjetujemo građanima da ne uzvraćaju na propuštene telefonske pozive njima nepoznatih brojeva iz inozemstva.
Sa svim upozorenjima i savjetima kako se zaštititi građani se mogu upoznati i putem video materijala na portalu MUPTV YouTube kanalu.

Stranica