- Objavljeno: 05.05.2023.
Računalna prijevara
Policija upozorava građane da budu oprezni te da dobro provjere sve zahtjeve koji se odnose na plaćanje
Ilustracija: EuropolKrapinsko-zagorska policija jučer je zaprimila prijavu za računalnu prijevaru u kojoj je poduzeće oštećeno za veći novčani iznos.
Policija ponovno upozorava građane da budu oprezni te da dobro provjere sve zahtjeve koji se odnose na plaćanje, pogotovo ako se traži promjena podataka za buduća plaćanja ili primijete bilo kakvu promjenu u zahtjevu za plaćanje kod poduzeća s kojima redovno posluju, odnosno uplaćuju novčane iznose, savjetujemo kako je potrebno prije transakcije napraviti sigurnosne provjere. Ukoliko posumnjate da bi se moglo raditi o prijevari, odmah o tome obavijestite policiju!
Jučer, 4. svibnja prijavio je vlasnik poduzeća kako su zaprimili elektroničku poštu poduzeća van Hrvatske s kojim imaju dugogodišnji poslovni odnos. U zahtjevu je zatraženo da uplate dogovoreni novčani iznos na taj račun, a za koji se pokazalo da je lažan račun. U transakciji na taj račun poduzeće je uplatilo novčani iznos, te je oštećeno za nekoliko stotina tisuća eura.
EUROPOLOVI SAVJETI
Proučite informacije o sedam najčešće korištenih financijskih online prijevara i kako ih izbjeći:
- CEO prijevara / direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa.
- Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
- Krađe identiteta
- Vishing - Krađa identiteta pozivom: Telefonska prijevara u vas kojoj prevaranti zovu i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novčana sredstva.
- Phishing - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte: Prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.
- Smishing - Krađa identiteta SMS-om: Pokušaj je prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke.
- Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
- Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
- Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.
- Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja … ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.
Kao što je istaknuto u izvješću Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA) 2018, društveni inženjering nastavlja rasti kao pokretač mnogih kibernetičkih kaznenih djela među kojima je krađa identiteta najučestaliji oblik. Kriminalci koriste društveni inženjering kako bi postigli cijeli niz ciljeva: dobivanje vaših osobnih podataka, otimanje vaših računa, krađa vašeg identiteta, pokretanje nezakonitih plaćanja ili uvjeriti vas da nastavite bilo koju aktivnost protiv svog interesa, kao na primjer: doznačiti novac ili dijeliti osobne podatke. Jedan jedini klik može biti dovoljan kako bi ugrozio vašu cijelu organizaciju.
Pročitajte više o tome kako ostati zaštićen, na mrežnoj stranici posvećenoj kibernetičkom kriminalu #CyberScams.
Europolov Europski centar za kibernetički kriminal (E3), Europska bankarska federacija i njihovi partneri javnog i privatnog sektora u listopadu 2018. godine proveli su kampanju osvješćivanja #CyberScams kao dio programa Europskog mjeseca kibernetičke sigurnosti (ECMS - European Cyber Security Month). Radio se o EU kampanji o podizanju svijesti koja potiče kibernetičku sigurnost među građanima i organizacijama, ističući jednostavne korake koji se mogu poduzeti radi zaštite vlastitih osobnih, financijskih i poslovnih podataka.