- Objavljeno: 27.09.2018.
Savjeti sudionicima u prometu
FOTO: Ilustracija
S obzirom da je u tijeku sezone izvođenja poljoprivrednih radova, očekuje se veća prisutnost traktora s priključnim vozilima te radnih strojeva svih kategorija na našim prometnicama. Također trebamo imati u vidu i činjenicu da su dani sve kraći, da je učestalije kišno vrijeme, te da su jutra maglovita, što dodatno otežava nesmetano i sigurno sudjelovanje u prometu, posebice kada su u pitanju biciklisti i pješaci.
Kroz preventivno, ali i represivno djelovanje u cestovnom prometu, policijski službenici Policijske uprave krapinsko-zagorske će u narednom periodu provoditi niz ciljanih mjera i aktivnosti a sve sa ciljem održavanja što povoljnijeg stanja u cestovnom prometu. Da to stanje bude na zadovoljavajućoj razini svi sudionici u prometu (vozači vozila, biciklisti, pješaci, traktoristi) mogu znano doprinijeti svojim odgovornim ponašanjem u prometu i poštivanjem svih prometnih propisa. U nastavku slijede savjeti za sudionike u prometu.
Savjeti za vozače
Dani su sve kraći, kiša učestalija, a ljudi često razdražljiviji. Dakle, potrebno je pripremiti, sebe, ali i automobil. Posebno su važne kočnice, svjetlosni sklopovi, upravljački mehanizam i prije svega gume. Sklizak kolnik i potrošene te nepravilno napumpane gume siguran su scenarij za nezgodu. Pažnju treba posvetiti i ventilaciji te brisačima i sustavu za pranje i odmagljivanje stakala. Nagle promjene temperature i povećana vlaga u zraku uzrokuju magljenje staklenih površina narušavajući tako vidljivost.
Za vrijeme vožnje po magli potrebno je usporiti vožnju. Ukoliko vozač ugleda prednja ili stražnja svjetla vozila ispred sebe treba još više usporiti vožnju jer se može raditi o nekome tko vozi sredinom ceste ili je riječ o automobilu koji stoji ili se kreće vrlo sporo.
Za vrijeme vožnje po magli ne paliti duga svjetla jer se ona reflektiraju i dodatno smanjuju vidljivost. Treba voziti s kratkim svjetlima i upotrebljavati svjetla za maglu.
Ne voziti brže nego što to svjetla na vozilu dopuštaju – uvijek ostanite u granicama onoga što možete vidjeti.
Uključite pokazivače smjera puno prije skretanja, te kočite dulje vrijeme prije nego se zaustavite kako bi time upozorili ostale vozače.
Kiša, osim što djeluje na vozače, djeluje i na stanje ceste. Pod utjecajem kiše, ali i magle, kolnici postaju klizavi. Kolnici su najklizaviji i najopasniji u prvih 30 minuta kišnih oborina kada dolazi do miješanja vode, ulja i nečistoća na cesti, uslijed čega se stvara sklizak sloj koji onemogućava prianjanje guma na kolnik i povećava nestabilnost vozila.
Vodite računa da na mokrim cestama kočenje traje približno tri puta dulje nego na suhima. Budući da je potrebna veća udaljenost, važno je da ne vozite odmah iza automobila koji je ispred vas. Neka između vas i vozila ispred uvijek bude udaljenost nešto veća od dviju dužina automobila.
Izbjegavajte naglu uporabu svih upravljačkih sustava vozila – volana, papučice kvačila, kočnice i gasa.
Provjerite da li prednja i stražnja svjetla, svjetla kočnica i pokazivači smjera rade pravilno.
Provjerite u kakvom su stanju brisači za kišu. Ukoliko oni ne mogu sa stakala ukloniti kišu dolazi do stvaranja neprekidnog mlaza vode koji teče preko vjetrobranskog stakla čime se smanjuje vidljivost. U slučaju jake kiše, preporuča se stati uz rub ceste, uključiti sva četiri pokazivača smjera i pričekati da se kiša smiri.
Savjeti za bicikliste
Kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, potrebno je kretati se što bliže desnom rubu kolnika, ukoliko se dva ili više vozača bicikala kreću u skupini, dužni su se kretati jedan iza drugog.
Vozači bicikla mlađi od 16 godina za vrijeme vožnje na cesti na glavi moraju nositi propisanu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu.
Nakon konzumacije alkoholnih pića zabranjeno je upravljati biciklom.
Posebnu brigu voditi o tehničkoj ispravnosti bicikla – na biciklu trebaju biti ispravne kočnice i svjetla (prednje bijelo, stražnje crveno) jer ista bitno pridonose sigurnosti vožnje na biciklu.
Od prvog sumraka (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom.
Biciklom je zabranjeno upravljati na način kojim se umanjuje stabilnost bicikla i ometaju drugi sudionici u prometu (ne smije se skidati istovremeno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti ili vući, gurati u upravljanju ili ugrožavati druge sudionike u prometu).
O promjeni smjera kretanja potrebno je pravovremeno obavijestiti ostale sudionike u prometu – davanjem znaka rukom.
Kad se približavate prijelazu ceste preko željezničke pruge nužno je poštivanje svjetlosno-zvučne signalizacije (ne prelaziti preko željezničke pruge kada su spušteni branici ili polubranici ili svjetlosno-zvučna signalizacija).
Prilikom uključivanja u promet (iz dvorišta, parkirališnih prostora i dr.) uvijek propustiti vozila i pješake koji se kreću biciklističkom stazom/trakom, nogostupom ili kolnikom.
Padu s bicikla može pridonijeti i razgovaranje na mobitel, slušanje muzike ili pisanje sms poruka, čime se pridonosi nestabilnosti vozila i vozača, smanjuje se pažnja i povećava rizik od sudjelovanja u prometnoj nesreći.
Vozači bicikla - ne koristite mobitele tijekom sudjelovanja u prometu na cestama, radije se zaustavite na pogodnom mjestu i obavite razgovor ili pošaljite poruku.
Savjeti za pješake
Uvijek koristite nogostupe odnosno pješačko-biciklističke staze, a kad se krećete pješačko-biciklističkom stazom uvijek se krećite dijelom koji je označen i predviđen za kretanja pješaka.
Ako nema nogostupa krećite se uz lijevi rub kolnika, kako bi mogli vidjeti vozila koje vam dolaze u susret i po potrebi se mogli maknuti s kolnika.
Cestu uvijek prelazite na obilježenim pješačkim prijelazima.
Prije prelaska ceste uvjerite se da je možete sigurno prijeći – pogledajte lijevo-desno-lijevo.
Cestu prijeđite tek kada se vozači automobila zaustave ispred „zebre“ i propuste vas.
Ako nema „zebre“, cestu prelazite na mjestu koje je osvijetljeno.
Nemojte se nepotrebno zadržavati na cesti.
Postupajte sukladno značenju upaljenog svjetla na semaforu (crveno – stani, zeleno – kreni).
Nemojte istrčavati na cestu između parkiranih vozila.
Postupajte po znakovima policijskih službenika, pripadnika jedinica prometne mladeži i školskih prometnih jedinica.
Noću i u vrijeme smanjene vidljivosti budite označeni reflektirajućom materijom (dijelovi odjeće koji reflektiraju svjetlost, reflektirajuće marame, prsluci i dr.) ili izvorom svjetlosti.
Roditelji, upozorite djecu da je igranje na kolniku zabranjeno i opasno.
Osim rečenog, savjetujemo dodatan oprez na skliskim površinama, obzirom da na istima dolazi do gubitka stabilnosti, padova i ozljeđivanja.
Pješaci koji koriste mobitel prilikom kretanja u prometu, posebice prilikom prelaska kolnika, nisu dovoljno usmjereni na prometnu situaciju oko njih, čime se povećava mogućnost događanja prometne nesreće.
Pješaci - ne koristite mobitele tijekom sudjelovanja u prometu na cestama, radije se zaustavite na pogodnom mjestu i obavite razgovor ili pošaljite poruku.
Savjeti za traktoriste
Procijenite osobno iskustvo u upravljanju traktorom, ali što je još važnije i iskustvo u obavljanju poslova koje predviđate obaviti traktorom.
Budite svjesni potencijalnih opasnosti i predvidite kako ih izbjeći.
Traktor obavezno mora imati ugrađenu sigurnosnu kabinu ili okvir koji štiti vozača od ozljeda u slučaju prevrtanja.
Dobro upoznajte karakteristike traktora u smislu predviđenih vozila za vuču, ne koristite improvizirane prikolice te pravilno i sigurno priključite priključna vozila.
Upoznajte se s karakteristikama poljskih i šumskih putova te vodite računa o obliku i vrsti terena (uzbrdica i nizbrdica, nagibi uz rubove, itd.).
Poučite ukućane, ali i osobe s kojima obavljate poslove o sigurnom isključivanju traktora i priključnih uređaja.
Upozoravamo da je veliki broj prometnih nesreća uzrokovan ljudskim faktorom, odnosno nedovoljnim poznavanjem tehnologije i dinamike rada te olakim shvaćanjem opasnosti, jer i najmanjom nepažnjom prilikom upravljanja i rada traktorom, pa čak i prilikom prepravaka ili popravaka traktora i priključaka, može doći do neželjenih posljedica.
Napominjemo da je dužnost svih vozača traktora čišćenje blata s kotača kako se ne bi nanosio na kolnik i time ugrožavao sigurnost ostalih sudionika u prometu.
Također, naglašavamo da je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama određeno da vozači mogu upravljati vozilima one kategorije za koju su osposobljeni i koja im je upisana u vozačku dozvolu te je isto tako propisano da vozila mogu sudjelovati u prometu na cestama samo ako su tehnički ispravna i registrirana.
Nadamo se da će sudionici u prometu dobronamjerno prihvatiti i usvojiti prethodno iznijete savjete kako bi u narednom periodu imali što manje prometnih nesreća a time i što manje stradavanja u tim nesrećama, posebice stradavanja sa najtežim posljedicama.