Mopedisti i motociklisti u prometu

Slika PU_KZ///policajac01.jpg

tijekom 2017. godine dogodilo su se ukupno 2.526 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, što je (u odnosu na prethodnu 2016. godinu - 2.352 nesreće), povećanjeza174 nesreće ili

 FOTO: Ilustracija

Dolaskom proljeća i povoljnijih vremenskih prilika, započinje sezona intenzivnije vožnje mopeda i motocikala, odnosno povećava se broj vozača mopeda i motocikala u prometu. Stoga, ovom prilikom vozače tih kategorija vozila želimo podsjetiti na sljedeće:

tijekom 2017. godine dogodilo su se ukupno 2.526 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, što je (u odnosu na prethodnu 2016. godinu - 2.352 nesreće), povećanjeza174 nesreće ili 7,4%.Tijekom 2017. godine poginulo je 50, odnosno 2 sudionika ili 4,2 % višeu odnosu na 2016. godinu - 48 poginulih. Također, razmatranje podataka o ozlijeđenim sudionicima ove kategorije vozila pokazuje povećanje, jer je tijekom 2017. godine ozlijeđen 1.961(662 teže i 1.299 lakše) sudionika u prometu, odnosno 96 ili 5,1% višeu odnosu na 2016. godinu – 1.865 ozlijeđenih (657 teže i 1.208 lakše).

Za napomenuti je da su tijekom 2017. godine vozači mopeda i motocikala sudjelovali u 9% svih nesreća, međutim u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je 13,5%,od čega kod poginulih osoba 15,1%,a ozlijeđenih 13,4%. 2016. godine sudjelovali su u 9,0% svih nesreća, a u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je iznosio 12,8%, od čega kod poginulih osoba 15,6%, a ozlijeđenih 12,8%.

Uzevši u obzir ukupni broj od 34.368 prometne nesreće u kojima je  tijekom 2017. godine u Republici Hrvatskoj, u prosjeku na svaku 103,8 prometnu nesreću smrtno stradao jedan sudionik, u odnosu na 2.526 prometnih nesreća ove kategorije sudionika ukojima je jedan sudionik smrtno stradao u prosjeku na svakih 50,2 prometnih nesreća, proizlazi da je učestalost smrtnog stradavanja vozača ove kategorije vozila više nego dvostruko veća u odnosu na sudionike ostalih prometnih nesreća.

Istovremeno vozači motocikla i mopeda prouzročili su 1.321 ili 52,3% od 2.526 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali tijekom 2017. godine.

Tijekom 2017. godine 9,8 % od ukupno nastradalih vozača i putnika na motociklima i mopedima nije koristio zaštitnu kacigu, od čega 16,0 % (svaki 6,3) kod poginulih, 11,6% (svaki 8.6) kod teško ozlijeđenih i 8,7% (svaki 11,5) kod lakše ozlijeđenih.

U 2017. godini u kontroli i nadzoru prometa policijski službenici na području Republike Hrvatske utvrdili su ukupno 5.426 prekršaja nenošenja zaštitne kacige.

Vezano uz odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN“ br. 67/08., 48/10.,74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15. i 108/17), odnosno prekršaje koje rade vozači ovih kategorija vozila podsjećamo na sljedeće propisane represivne mjere: 

- prekoračenje dopuštene brzine kretanja - ovisno o iznosu prekoračenja novčane kazne od 300,0 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana, uz za najveća prekoračenja brzine određivanje do 3 negativna prekršajna boda i izricanje zaštitne mjere oduzimanja vozačke dozvole,

- nekorištenje zaštitne kacige - novčana kazna u iznosu od 1.000,00 kuna. Osim toga, policijski službenik naredbom će privremeno oduzeti vozačku dozvolu i isključiti iz prometa vozača motocikla ili mopeda i osobe koje se prevoze tim vozilima, ako kod sebe nemaju zaštitne kacige ili ih odbiju nositi na glavi.

- nepostavljanje registarske pločice na vidljivo mjesto - novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna,

- upravljanje mopedom ili motociklom bez položenog vozačkog ispita - novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana,

- upravljanje mopedom ili motociklom koji nije registriran ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana - novčana kazna u iznosu od 2.000,00 kuna,

- upravljanje mopedom ili motociklom kojem je isteklo važenje prometne dozvole do 15 dana – novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna,

- vožnja sa neupaljenim kratkim svjetlima - novčana kazna od 300,00 kuna, uz napomenu da na mopedima i motociklima za vrijeme vožnje tijekom cijele godine moraju biti upaljena kratka svjetla.

Sukladno navedenim pokazateljima o prometnim nesrećama, postoji još puno prostora za poboljšanje sigurnosti ove skupine u prometu, pa zbog nadolazećih povoljnih vremenskih uvjeta, ovom prilikom Policijska uprava krapinsko-zagorska iznova apelira na mopediste i motocikliste da se: kreću propisanim brzinama, odnosno da brzinu prilagode uvjetima na kolniku, upravljaju s položenim vozačkim ispitom i potrebnom kategorijom, vozilima koja su registrirana odnosno vozilima koja imaju važeću prometnu dozvolu i tijekom vožnje da obavezno koriste zaštitnu kacigu, ali i drugu opremu koja nije propisana, ali je korisna posebice prilikom sudjelovanja u prometnim nesrećama kada ublažava njihove posljedice. Tu u prvom redu mislimo na motociklističke jakne, hlače, kombinezone, rukavice, čizme, štitnike i dr.

Koristimo prigodu te posebno naglašavamo obveze i odgovornost roditelja mladih osoba koje koriste motocikle i mopede, odnosno apeliramo na roditelje da, prije same kupnje mopeda i motocikla, poduzmu sve potrebne predradnje(polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjera tehničke ispravnosti vozila, kupnja zaštitne kacige i druge potrebne zaštitne opreme), kako bi isti bili što zaštićeniji i osposobljeniji za sigurno sudjelovanje u prometu.

Najčešće greške vozača motocikala i mopedazbog kojih stradavaju:

- kreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,

- ne nose zaštitne kacige,

- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,

- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,

- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera

- voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike

- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,

- upravljaju prije stjecanja prava,

- uklanjaju blokade na mopedima.

Najčešće greške vozača automobilau odnosu na motoriste:

- oduzimaju im prednost prolaska,

- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,

- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.

Savjeti i preporuke  za vozače mopeda i motocikala:

- prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,

- uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu  (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),

- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,

- provjeriti tlak u gumama,

- upaliti dnevno ili kratko svjetlo,

- ne upravljajati pod utjecajem alkohola ili droga,

- poštivati dopuštena ograničenja brzine,

- prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),

- prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,

- izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,

- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknutise od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),

- ne voziti slalom između vozila,

- kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.

- predviđati poteze vozača (drugih) automobila,

- voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,

- voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),

- poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.



Stranica